Octomuts en andere EK-merchandise
Twee jaar geleden. Dé hype van het WK, de vuvuzela. Iedere wedstrijd was het raak, het stadion was gevuld met het gezoem van de duizenden vuvuzela’s. Sommigen vonden het sfeervol, anderen wisselden het tv geluid in voor het radiocommentaar, alleen maar om te ontsnappen van het gezoem.
Maar bij ieder groot toernooi hoort wat merchandise. En buiten de gebruikelijke shirts proberen de ondernemers heel wat andere dingen uit. Er is immers flink geld aan te verdienen. Hans Poulis, adviseur van de branchekoepel Platform Promotional Products, schat hun omzet op 60 miljoen euro. Ook biermerken (kent u de bavaria-meisjes nog?) en bijvoorbeeld sponsor Coca-Cola doen goede zaken.
Ook dit jaar wordt er volop gezocht naar de volgende hype. Er zijn al een paar kandidaten. Bijvoorbeeld een EK-box, met slingers, vlaggetjes en nog veel meer (ongeveer 50 euro), maar de grote kanshebber heet de Octomuts. Dit aparte kledingstuk is voorzien van een aantal slangen met led-verlichting, en ziet er inderdaad gezellig uit.
Wat gaat de hype worden? De Octomuts of iets heel anders? We zullen het snel weten.
Bron foto: GPD